Thursday, October 27, 2011

Bila Timbulnya Istilah "Pengganas Komunis"?

Kita sudah lama terbiasa dengan istilah "pengganas komunis". Jadi kita menganggapnya sebagai istilah biasa dan penggunaannya pun sebagai hal yang wajar saja.

Kita tidak menyedari bahawa istilah itu sebenarnya dicipta dan direkayasa dengan tujuan tertentu.

Ketika berlaku konflik berdarah yang dahsyat antara orang Melayu dengan orang Cina pada akhir tahun 1945, selepas berakhirnya pendudukan Jepun, istilah itu belum muncul lagi, walaupun konflik itu melibatkan ahli MPAJA atau Bintang Tiga, yang merupakan cabang tentera PKM.

Orang-orang Bintang Tiga ialah komunis, tetapi ketika itu mereka belum lagi digelar sebagai pengganas komunis.

Istilah pengganas komunis sebenarnya hanya muncul selepas tahun 1948, selepas Darurat, atau selepas PKM melancarkan perjuangan bersenjata menentang penjajah British.

Ketika itu mucul istilah "penjahat", "pengganas" dan "bandit" untuk merujuk kepada anggota Tentera Pembebasan Nasional (TPN), atau cabang tentera PKM, yang terlibat dalam perjuangan bersenjata itu.

Misalnya, ketika melaporkan serangan pasukan TPN ke atas balai polis Bukit Kepong , tajuk berita Utusan Melayu (24/2/1950) ialah "Serangan Penjahat atas Rumah Pasung Bukit Kepong", manakala akhbar Strait Times (24/2/1950) pula membawa tajuk " Johore Bandits Kill 23, Burn Police Station". Dalam laporan itu Utusan Melayu menggunakan istilah penjahat dan pengganas secara tukar ganti.

Istilah penjahat, pengganas dan bandit ini sebenarnya dicipta oleh pihak penjajah British sebagai perang saraf untuk memomokkan dan memburukkan imej PKM supaya orang ramai membenci dan tidak menyokong perjuangan PKM.

Betapi tidak, mereka penjahat, pengganas atau pengganas komunis -- bukan pejuang kemerdekaan!

1 comment:

ahazeman said...

komunis itu sendiri adalah ideologi ganas berasaskan perampasan. Islam tidak perlukan komunis atau kapitalis untuk berjaya.